Op de valreep werd een opmerkelijke toevoeging aangekondigd aan de eerste editie van de Belgian Science for Climate Action conferentie, die op 19 en 20 februari 2024 in Brussel zal plaatsvinden. Rosas , het internationaal gerenommeerde gezelschap van de Belgische danser/choreografe Anne Terese De Keersmaeker zal op de eerste dag van de conferentie een recente performance op het podium brengen. Het lijkt ongewoon dat een dansgezelschap op het programma staat van een wetenschappelijke conferentie. Maar het stuk zelf sluit helemaal aan bij het thema van de conferentie, met name de oorzaken en gevolgen van klimaatextremen.
In juni 2023 presenteerde Anne Teresa De Keersmaeker Sand / Encore 1Eté tijdens het Festival de l'Histoire de l'Art in het Château de Fontainebleau. Het was algemeen bekend dat 19e-eeuwse schrijvers “zieners” konden zijn, minder dat ze soms visionair waren.
In 1872, toen Fontainebleau werd bedreigd door grote ontbossingsprojecten, nam George Sand de pen ter hand om dit natuurmonument te verdedigen. Haar pleidooi bleek een tragisch profetisch milieumanifest: een eeuw voor de Club van Rome voorspelde Sand met duizelingwekkende nauwkeurigheid de excessen van het kapitalisme en de klimaatverandering: de vernietiging van de ozonlaag, het verdwijnen van bossen, droogte…
Anne Teresa De Keersmaeker was onder de indruk van de relevantie van deze tekst: 150 jaar geleden geschreven, maar actueler dan ooit. Net als George Sand, is één zijn met de natuur fundamenteel voor de choreografe. Ze vindt inspiratie in processen uit de natuur - van de elementen (vuur, water, lucht, aarde en metaal) tot de spiralen van Fibonacci (aanwezig in mineralen, planten en de kosmos) en de patronen gevormd door zwermen spreeuwen - die ze verder ontwikkelt in ruimte en tijd.
Om de tekst van George Sand te vertolken en te belichamen, nodigde De Keersmaeker danseres Synne Elve Enoksen uit. Hun eerste samenwerking dateert van Somnia (2019), dat plaatsvond in het bos van Gaasbeek, en werd vervolgens voortgezet in Forêt (2022), in het Louvre. In Sand/Encore 1Eté, neemt Synne Elve Enoksen ons mee op een choreografische wandeling vol contrasten: tussen de levendigheid van de tekst en de traagheid van de wandeling, tussen de langzaamheid van de natuur en de urgentie van de klimaatsituatie.
Copyright: Anne Van Aerschot